Klaes Sikkema en Xander Pieterse van WE Labs zijn medeauteurs van het boek 'Zo creëer je waarde’, dat in opdracht van de Future City Foundation geschreven is. Future City is een ‘movement of communities’ die zich bezighoudt met digitalisering en technologisering van regio’s, steden en dorpen.
Future City wilde weten hoe je waarde creëert in de slimme stad. Als technologisering en digitalisering immers alles veranderen, verandert ook de manier waarop waarde ontstaat in regio’s, steden en dorpen. Of je nou slimme straatverlichting biedt, een digital twin bouwt, 5G aanlegt of gebieden herontwikkelt, je wil waarde creëren en uiteindelijk ook geld verdienen. Immers, alleen een financieel gezonde economie is toekomstbestendig. Daarbij komt dat veel bedrijven de afgelopen jaren stevig hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van die nieuwe producten en diensten.
Dat heeft veel interessante oplossingen opgeleverd, maar als we willen dat ze dat blijven doen, moeten die innovaties ook tot volwassen producten kunnen leiden. Het creëren van waarde is dus voor iedereen relevant die bezig is met de stad. Voor toeleveranciers van producten en diensten, voor financiële partijen, maar ook voor overheden. Het ingewikkelde is dat door technologisering en digitalisering alles verandert en dus ook de manier waarop die waarde ontstaat.
Manager van de Future City Foundation Jan-Willem Wesselink licht alvast toe: "Toen we het idee bedachten voor het boek 'Zo creëer je waarde' spraken we over de economische waarde. Werktitel voor het boek was 'Slimme businessmodellen'. Alsof wij die wel even zouden bedenken, maar toch 'Zonder kassa, geen massa' was wel een lekker tegeltje. Daarbij mocht na twee jaar pandemie en zwartgalligheid de focus wel eens lekker liggen op geld verdienen.
Flink wat gesprekken later bleek het helemaal niet te gaan over businessmodellen, maar over het creëren van waarde. Ook goed dacht ik. Dat is toch een soort van hetzelfde. Niet dus. Gesprekken gingen over stedenbouw, duurzaamheid en over kunst. Over een altijd verbonden samenleving. Over moonshots. We zetten ondertussen een nieuwe City Deal op en verdiepten ons in het sociaal domein. We ontdekten digitale kunst. Hadden mooie gesprekken met nft-artiesten en weten nog niet zeker of we de nieuwe tulpenmanie hebben ontdekt of de digitale Zonnebloemen van Van Gogh."
Bestellen
Je kunt het boek op twee manieren bestellen via deze link: digitaal of gedrukt. Digitaal is het boek gratis, op papier kost het € 29,-, maar krijg je een belevenis erbij. Het boek is groot (ongeveer een A4) en dik (212 pagina’s), maar leest toch heel lekker weg. Veel plezier ermee.